28 februari 2013

Sista kakan


God och nyttig mat är en viktig beståndsdel i vårt hem. När min sambo och jag först träffades så var det just intresset för mat och miljö som förde oss samman. Vi tycker båda det är värt att lägga ner tid och pengar på att äta bra, och vi tror stenhårt på att individens välmående i mångt och mycket är en direkt spegling av vad du sätter i dig.

Men under den senaste åren har våra goda matvanor tenderat att blandas upp med mer onyttiga alternativ. Vi skyller på en förbättrad ekonomi; när båda klättrat i sina karriärer så har vi plötsligt fått råd att unna oss det där lilla extra, som allt oftare inte är så litet och som inte sällan går stick i stäv med våra tidigare hälsoideal. Jag skyller också slarvet på graviditet och nyblivet föräldraskap. Vi har valt den lätta, men inte alltid så nyttiga, vägen till energi. Mycket hämtmat och halvfabrikat har det blivit. Och det har satt sina spår.

Min kropp är väldigt tydlig med att protestera när jag äter något som den inte gillar. Jag blir uppblåst i magen, gasig, känner syran i magsäcken, blir trött, får ont i huvudet och så vidare. På sistone har jag också märkt att min hy ser glåmigare och slappare ut, och de extra kilona kring midjan gör sig allt tydligare påminda. Det är helt enkelt dags för en förändring. Jag har käkat sötsaker VARJE dag sedan jag blev gravid och det kommer inte bli lätt att avstå från en dag till en annan. Men, jag känner att det är dags att ge det ett försök.

Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar