25 februari 2013

Måndagsmailet: Lindex och Åhléns


Idag har jag fått lära mig att det är skillnad på ekologiskt material och ekologiska kläder. Bara för att ett plagg är tillverkat av ekologisk bomull, så innebär inte det att själva plagget är ekologiskt. Det beror helt på vad man gör med bomullen när tillverkningsprocessen drar igång. Vilket är ganska självklart när man tänker efter. Men att ständigt behöva tänka efter, det är inte alltid så lätt.


Vårens barnkollektioner hos de stora klädkedjorna innehåller en hel del plagg av ekologiska bomull. Och det är bra att man satsar på miljövänligare framställning av materialet. Mycket basplagg, men också en del lite roligare t-shirtar och bodys. Helst skulle jag önska att alla de färgglada plaggen sträckte sig längre än till strl 86, men det finns godbitar även för de äldre barnen.


Även om plagget är framställt i ekologisk bomull, så undrar jag om det eventuella trycket som sitter på plagget egentligen är så hälso- och miljövänligt. Plastgrejs och mjukgörande cancerframkallande ämnen, ni vet. För säkerhets skull har jag valt bort tröjor med tryck till Lill-Busen och håller mig till de enklare plaggen, men nu tyckte jag det kunde vara värt att höra efter hur det egentligen ligger till. Åhléns och Lindex fick frågan och här kommer deras svar. Åhléns svar, kort och koncist. Lindex svar, lite längre och mer ingående.


ÅHLÈNS
Våra tryck är även de giftfria. Du ska kunna köpa kläder från vår ekologiska kollektion utan oro. 



LINDEX
Produkten, d.v.s. tröjan eller t-shirten är inte organisk eller ekologisk. Det är bomullen i tyget som är odlad på ett ekologiskt sätt utan konstgödning, konstbevattning och insektsgifter

I plasttrycken på Lindex tröjor används plastmaterialet polyuretan, PU, som i sig är en mjuk plast och inte behöver tillsatta mjukgörare. PVC och hälso- och miljöstörande ftalater får inte förekomma i några av Lindex produkter.

Ftalater är mjukgörande ämnen som kan förekomma i en del plaster, plasttryck på tröjor, leksaker och förpackningar. I leksaker och barnartiklar är vissa av dess ftalater förbjudna. I Lindex restriktionslista över förbjudna kemikalier finns bl.a. dessa upptagna. Lindex leverantörer förbinder sig skriftligen genom avtal att följa dessa restriktioner och vi genomför under produktionsprocessen tester för att säkra att kraven följs. Kemikalietester på slutprodukten genomförs både regelbundet och stickprovsmässigt av oberoende laboratorier på vår begäran.



 Jag önskar att jag var tillräckligt insatt för att kunna ställa motfrågor och föra en djupare diskussion i ämnen, men som det är nu väljer jag att avvakta med mina plasttrycksinköp tills jag läst på lite bättre. Och att fokusera på sättet som produkten framställts på. Det är lätt att kalla saker för giftfria, men glittertryck och gummikänsla får mig att backa, även om det står ekologiskt på lappen. För det är som sagt bomullen i sig som är ekologiskt framtagen. Hur man sedan använder bomullen och vad som kombineras med den tål att tänkas på.


Bilderna är hämtade från Åhléns och Lindex hemsidor. Klicka på dem så kommer du till respektive plagg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar