26 februari 2013

Bokrea och trädgårdstankar


När jag var barn och tonåring var bokrean en av årets stora händelser. Eller njaa, det var kanske lite att ta i. Men en kul grej var det i alla fall. Jag och mina kompisar brukade ha som tradition att gå på midnattsstarten som de lokala bokhandlarna höll på natten innan den egentliga bokrean satte igång. Det var en så speciell känsla, att strosa omkring bland hyllorna med en massa halvvakna främlingar och fynda böcker mitt i natten. För fynda gjorde man, även om det inte alltid blev som det var tänkt. En gång kom jag hem med en världsatlas där sidorna inte var uppsprätta framtill, så det gick inte att öppna boken och bläddra i den. Det blev till att tillbringa en stund med saxen och klippa upp hela härligheten, det visuella resultat behöver vi inte prata om. En annan gång köpte jag ett tyskt ordlexikon, och det var först i efterhand som jag upptäckte att en tredjedel av sidorna var blanka. Det gjorde varken till eller från för mitt något mediokra betyg i tyska, kan jag säga.


Nu för tiden kollar jag mest bokrean på nätet. Mystiken har på nåt sätt försvunnit och jag föredrar en konkret översikt av vad som erbjuds. I år har jag hittat en hel del odlings- och trädgårdsrelaterade böcker som jag funderar på att klicka hem. Det blir ju första våren med vår lilla trädgård, och tidigare ägare har låtit den vara som ett oskrivet blad. En gräsmatta i halvrisigt skick och ett fåtal växter utspridda lite här och där. Jag vet inte riktigt var jag ska börja, så en stor dos inspiration skulle sitta finfint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar