11 februari 2013

Förskola vs Hem 1

Jag lyssnade på en debatt om förskolebarn mellan Kristdemokraterna och Socialdemokraterna, och började fundera över hur politikerna egentligen tänker. Kristdemokraterna har tidigare gått ut med att de vill dubbla vårdnadsbidraget för de föräldrar som väljer att inte använda sig av kommunal barnomsorg innan barnet fyllt tre. I de kommuner som erbjuder vårdnadsbidrag får man idag 3000:- skattefritt per månad, och det vill Kd höja till 6000:-. Sossarnas idé var istället att sänka åldersgränsen för 15 fria dagistimmar per vecka från tre år till två års ålder. I tv-debatten framförde de sina förslag och rackade ner på motståndarens. Som vanligt. Vad ingen pratade om var var finansieringen till deras förslag skulle komma ifrån. Och ingen av dem verkade nudda vid tanken att om det nu finns pengar att använda, varför läggs inte dem på den förskoleverksamhet som redan finns och som i många fall inte verkar fungera som mycket mer än en förvaringsplats.

Svaret är enligt mig självklart; valfläsk. De vill locka nya väljare. Och om jag valde bort kommunal barnomsorg så skulle 3000:- extra i månaden självklart ha stor betydelse. Däremot vet jag inte om jag valt att sätta min 2-åring i förskolan ett år tidigare än tänkt, bara för att de femton timmarna blev tillgängliga. Men det är ju jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar