8 februari 2013

Honungsnötter med chili och flingsalt


Ett enkelt och inte helt onyttigt snacks som jag brukar slänga ihop när sötsuget smyger sig på, är de här beroendeframkallande honungsnötterna. Man tar 2-3 dl av valfria nötter och frön och rostar dem i en torr stekpanna på lite mer än medelvärme. Jag brukar rosta fröna lite kortare tid än nötterna så att inget bränns. Under tiden löser jag upp två teskedar honung i en knapp deciliter hett vatten och när nötblandningen fått en fin färg så slänger jag på honungsvattnet. Se upp, för det ångar rejält. Sedan kryddar jag med valfri mängd chiliflakes och flingsalt, låter vattnet koka bort och nötblandningen bli så där klibbigt torr. Vill man undvika ihopkletade nötter så hälls blandningen upp på ett bakplåtspapper och delas upp innan de kallnar allt för mycket. Själv gillar jag att få en hel klump av klibbiga nötter och frön i näven, så här åker de direkt ner i serveringsskålen. Godast är de helt kalla, men det är himla svårt att hålla fingrarna borta så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar