4 mars 2013

Måndagsmailet: Blingo


Ju mer jag funderar över det så förvirrar det mig hur en ekologisk tröja kan kosta lika mycket som en konventionellt producerad tröja, och varför inte alla plagg i så fall görs i ekologiska material. Om priset inte gör nån skillnad. Och trots att jag mailat de stora klädkedjorna och frågat så får jag inget ordentligt svar. Istället skickar de mig långa mail om hur kontrollerade deras produktionsled är, och säger inget om hur slutprodukten mår efter att ha blivit tillverkad på precis samma sätt som deras övriga plagg, fast i eko-material. Det gör mig upprörd.

För även om de inte påstår att tillverkningen gått till på ett annat sätt än den konventionella, så får man som kund ändå uppfattningen att ett plagg i eko-bomull, det är rejäla saker som är bra både för människa och miljö. Och det är ju bra för miljön att bomullen odlas utan bekämpningsmedel och att fleecen är tillverkad av återvunna pet-flaskor. Men för människan gör det ju sak samma om materialet sedan ska dränkas i giftiga färgbad och behandlas på exakt samma sätt som övriga kläder.



Jag skrev till underbara Blingo för att fråga om skillnader i pris och tillverkning på deras fina ekologiska plagg (märk väl att deras plagg är eko, inte bara materialet) gentemot storkedjornas, och fick det här svaret.

Hej,

Har ingen aning om de stora klädkedjornas processer men tycker det är mycket märkligt att man kan sälja en body för 49,50 som jag vet att en av de största gör. Bör inte vara möjligt med tanke på att det ska täcka både materialkostnad och arbetskostnad.
Vi tillverkar alla våra produkter i Turkiet där vi har bra kontroll på alla led och vi vet att alla som arbetar med våra produkter inte utsätts för ohälsosam arbetsmiljö och får avtalsenliga löner. Gots-certifierad bomull som vi använder oss av ställer förutom krav på ekologiskt odlad råvara, höga krav på socialt ansvarstagande hos leverantören.


 Enkelt och rakt svar, utan krusiduller. Och visst får det en att tänka ett varv till på hur billigt ett plagg egentligen kan bli, och vad man är villig att offra för det låga priset.



Har ni förresten kollat in Blingos samarbete med paret Hanna Hedlund och Martin Stenmarck? Kollektionen SHINE ON kombinerar avslappnade, coola plagg med stilrena färger och attityd. Både för vuxna och barn. Me like.


Foton från Blingo.se, klicka på dem så kommer du till Blingos webshop..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar