23 januari 2013

Fruktiga mellanmålsbitar

Jag bläddrade i en gammal föräldratidning jag fått ärva och hittade recept och förslag till nyttiga mellanmål. De här fruktkakorna är fullproppade av energirika nötter och frön, perfekt att ha nära till hands när orken tryter och blodsockret dalar. Nästa gång ska jag dock testa att byta ut lite av vetemjölet mot ett nyttigare alternativ, vitt mjöl är inte alltid så snällt mot magen. Men mumsigt blev det, det tyckte både jag och Lill-Busen.

20 BITAR

1 dl sötmandel
1 dl torkad frukt och bär (helst osötade) *
2 dl blandade frön (sesam, solros, pumpakärnor etc) *
1 dl havrekli *
3 dl vetemjöl *
1 tsk malen kanel
100g smör *
2 msk honung *
1 äggvita *

Hacka mandel och frukt. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och häll i röran tillsammans med honung och äggvita. Forma till avlånga tillplattade kakor, en dryg centimeter höga. Grädda i 8-10 minuter på 200 grader. Låt kallna ordentligt.



* = Jag använde mig av ekologisk vara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar