13 januari 2013

Att handla eller inte handla

















För några år sedan träffade jag läkaren Nisse Simonson när han föreläste om människors möjlighet till lycka. Enligt honom har vår stenåldershjärna alldeles för många val att göra idag. Hjärnan är konstruerad för att leta mat och överleva, inte för att bestämma vilket av alla el-avtal som blir bäst, eller att hoppa obeslutsamt mellan mängder av olika tv-kanaler. Människan erbjuds helt enkelt för många val idag, och trots att vi väljer så kanske vi fortsätter fundera över om vi valt rätt, eller om vi borde tagit ett annat beslut. Och sånt skapar ohälsa.

Själv tycker jag att matbutikerna är rena rama djungeln, alla produktmärkningarna som man som konsument ska ta ställning till och alla för- och nackdelar med de olika varorna. Missförstå mig nu inte, jag vill inte att vi ska ha det som i en del diktatoriska länder, där man befrias från valångesten genom att det bara finns en produkt av varje vara. Men jag har ofta svårt att sätta mig in i vad mina val som konsument leder till.

Jag köper helst ekologiskt. I vår familj har vi tagit beslutet att om det finns ett ekologiskt alternativ så väljer vi det. Dels för att det är bra för miljön, men främst för att vi tror på att det är bättre för oss själva och våra kroppar. Dock finns det ju alltid undantag. Socker till exempel. Det ekologiska socker som jag hittat produceras av rörsocker, på andra sidan jorden. Det låter inte så miljövänligt att få hit det. Då väljer jag ofta närproducerat istället. Och så har vi ju de andra produktmärkningarna. Rättvisemärkt ligger mig varmt om hjärtat; rättvisa löner och villkor för dem som producerar vår mat. Men inte alltid ekologiskt. Så vad ska jag välja?

Ibland kan det vara ett gissel att bli medveten om hur saker och ting förhåller sig. Men ännu oftare så tycker jag att min okunskap skapar problem. Det är svårt att ta in all problematik man kommer i kontakt med, ofta måste någon påpeka att "Har du tänkt på det här?". Först då faller poletten ner och jag kan ta ett beslut. Men valmöjligheterna, de är oändliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar