7 januari 2013

Nattinatt

Sova, tänkte jag. Det ska jag ägna helgen åt! Jag vet inte när jag sov en hel natt senast, och i ärlighetens namn har det inte gjort så mycket. Det jag inte får sovit på natten tar jag igen dagtid, när Lill-Busen sover ute i vagnen. Men att få gå och lägga mig med en bok, läsa hur länge jag vill, breda ut mig i sängen och när jag sedan vaknar; ligga kvar! Det kändes oerhört lockande.

Så jag tog tillfället i akt under min barn- och sambofria helg. Gick och lade mig något så när i tid, läste lite längre än jag kanske borde och släckte sedan lampan för en god natts sömn. 

Och det blev mörkt. Väldigt mörkt. Och jag började lyssna efter ljud i huset. Och så var hjärnan i full gång.

Behöver jag säga att det inte blev mycket sömn den natten? Eller de två efter det? Tankar och rädslor har snurrat om varandra. Men böcker, det har jag avverkat i rasande fart. Berättelsen om Pi rekommenderas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar